Projecten
Gedurende mijn studie, maar ook daarbuiten, heb ik veel projecten gedaan voor uiteenlopende opdrachtgevers. Hierbij een beknopt overzicht:
Het optimaliseren van afvalmanagement in semi-publieke ruimtes: een Efteling casestudie
Doormiddel van de modellering van de economische impact en de milieu-impact van het volledige afvalmanagement-systeem van de Efteling is een overzicht van alternatieve afvalmanagementstrategieën en hun eco-efficiëntie gegenereerd. De resultaten laten zien dat er enorm veel potentie is om afvalmanagementsystemen in attractieparken en semi-publieke ruimtes verder te verduurzamen. Bovendien is gebleken dat de eco-efficiëntie van veel van de verbeterde alternatieve afvalmanagementstrategieën veel hoger is dan die van een scala aan benchmarks op het gebied van duurzame energie en duurzaam gebouwbeheer. Een van de strategieën is uiteindelijk geïmplementeerd in de Efteling.
- Requirements Engineering
- Morphological Analysis
- Life-Cycle Assessment
- Economic Assessment
Het onderzoeken van de economische haalbaarheid van binnenstedelijke distributie door elektrisch vrachtvervoer voor Euser
Het doel van dit onderzoek was om transportbedrijven te ondersteunen bij het maken van strategische investeringskeuzes op het gebied van Zero-Emissie (ZE) en speciek elektrische vrachtvoertuigen. Om dit te doen is een geïntegreerd kwantitatief beslissings-ondersteuningsmodel ontwikkeld. Dit model kan deze bedrijven en andere relevante marktpartijen van duidelijke informatie omtrent de total cost of ownership (tco) voorzien.
- Stakeholder Analysis
- Scenario Analysis
- Total Cost of Ownership (TCO) Modelling
- Multi-Criteria Decision Analysis (MCDA)
Onderzoek naar de gevolgen van zelfrijdende personen-auto's voor landgebruik en steden
Tot op heden is er weinig onderzoek gedaan naar de gevolgen van het (toekomstige) gebruik van zelfrijdende personenauto’s. Dit onderzoek heeft zich specifiek gericht op de impact van autonomome auto’s in particulier eigendom (PAV’s) en de impact van gedeelde autonome auto’s (SAV’s) op de urbanisatiegraad. De eigendomsstructuur van autonome auto’s is namelijk een erg onzekere factor die tevens een erg grote impact kan hebben op landgebruik. De ontwikkelde scenario’s en causale diagrammen laten zien dat het wijdverbreide gebruik van PAV’s leidt tot een hogere suburbanisatie neiging dan het wijdverbreide gebruik van SAV’s. Bovendien voorziet het SAV scenario een hogere woningdichtheid en meer multimodale mobiliteit. Het SAV scenario is daarmee veel minder energie-intensief (en dus duurzamer) dan het PAV scenario.
- Literature Review
- Intuitive Logics Scenario Planning
- System Dynamics Approach
Het optimaliseren van de operations (vluchtschema's, routing en vloot) van een hypothetische luchtvaart-maatschappij
Het doel van dit project was het ontwikkelen van een netwerk- en vlootplan met bijbehorende vluchtschema’s voor een hypothetische luchtvaartmaatschappij aan de hand van gegeven ‘demand data’. Door het toepassen van verschillende technieken uit de Operations Research (OR) in Python is uiteindelijk in verschillende stappen een optimale oplossing gegenereerd. Een grote uitdaging hierbij was het zoveel mogelijk reduceren van de runtime van het algoritme.
- Mathematical Optimization
- Mixed-Integer Linear Programming (MILP)
- Fleet Planning
- Routing Planning
Het ontwikkelen van een ruimtelijke visie voor de Diemerscheg voor de lange termijn (2050)
In opdracht van Staatsbosbeheer is een strategische ruimtelijke visie opgesteld voor het gebied ‘De Diemerscheg in Amsterdam-oost. Hiervoor is eerst veldwerk verricht in de vorm van gebiedsverkenningen en stakeholder-interviews. De Diemerscheg is erg versnipperd door de dominante aanwezigheid van infrastructuur. In de ontwikkelde visie wordt deze versnippering gemitigeerd door het (beter) benutten van kansen in het gebied. Denk hierbij aan het gebruiken van de ‘blauwe structuren’, zoals het IJ-meer, het Amsterdam-Rijnkanaal, de Gaasperplas, de Weespertrekvaart en de Vecht om een unieke blauwe scheg te creeëren. De bestaande infrastructuur kan tevens gebruikt worden voor het creëren van een recreatieve verhoogde greenway die woongebieden en groen met elkaar verbindt. De uiteindelijke visie inclusief detailuitwerkingen en faseringsplan is zowel aan Staatsbosbeheer als aan de Gemeente Amsterdam gepresenteerd.
- Trend Analysis
- Stakeholder Analysis & Stakeholder Interviewing
- Spatial Analysis
- Design-Oriented Planning